СЛУШАЙТЕ РАДИО «ВЕСТИ» ГДЕ УДОБНО И КОГДА УГОДНО!
стенограмма

"Сподіваюся, що в новий парламент прийде більше нормальних людей"

"Тема Калныша"Бригинец: "Все наши олигархи по сути "челночники"

Стенограмма эфира программы "Герой дня" на Радио Вести.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Добрый вечер! Вы слушаете Радио Вести. И в рамках проекта "Герой дня" я, Юлия Литвиненко, представляю вам сегодня украинского политика, народного депутата Украины, украинского поэта, прозаика, журналиста. Дорогие друзья, Александр Михайлович Бригинец сегодня в нашей студии.

Александр БРИГИНЕЦ: Добрий вечір!

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: У вас есть возможность, дорогие друзья, задать вопрос нашему гостю сегодня по телефону 390-104-6 или оставить свое сообщение, свою реплику у нас на сайте. Говорить будем о событии сегодняшнего дня. Кстати, на вашем же сайте сегодня появилась информация о том, что Бригинець вимагає, щоб книгарні без цензури, добровільно домовилися не продавати і не надавати право на продаж антиукраїнської літератури. Ну і не можу не запитати вашої думки стосовно засідання комісії експертів з питань розповсюдження фільмів. Мова піде про заборону стрічки "Белая гвардия" і стрічки "Поддубный". От ваше ставлення. Ви дійсно щиро вірите в те, що стрічки до перегляду в ХХІ сторіччі можна заборонити? В еру Інтернету і новітніх технологій.

Александр БРИГИНЕЦ: Ви знаєте, якщо ви читали моє повідомлення про книжки, а це достатньо близько між собою…

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Так, я з цього і почала.

Александр БРИГИНЕЦ: То я говорив про те, що необхідно, щоби це працювало не на рівні заборони держави, а на рівні бажання самих провайдерів робити чи передавати той чи інший продукт. Тобто бажано, щоби в Україні не було бажаючих показувати для широкого глядача (тому що для неширокого глядача, через Інтернет можна побачити практично будь-який фільм, подивитись будь-яку книжку) того твору, який може виглядати більше не як твір мистецтва, а більше як пропагандистський твір певної ідеології певної держави, яка може його нав’язати. А ми знаємо, що Російська Федерація – вона дуже багато витрачає ресурсів для того, щоби створювати певне кіно, яке буде просувати свою лінію. Тому в даному випадку, я ще раз кажу, я би не хотів, щоби це робила держава, я хотів би, щоб в державі бізнес-люди, які цим займаються, представники телемереж, кіномереж, радіостанцій, магазинів і так далі, щоб вони зі свого бачення говорили про те, що "я це продавати не хочу". От як ми, громадяни, приходимо в магазин і кажемо: це російський продукт, ми це купувати не будемо.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ну так, почни з себе. Але питання…

Александр БРИГИНЕЦ: Так. Бо мені би не хотілося, щоби була введена як така цензура: коли це добре, коли це…

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Так. І мені здається, будь-яка заборона, насправді всі ці стрічки, всі ці факти, про які каже комісія експертів, я процитую: "По мнению экспертов, посмотревших эти фильмы ("Белая гвардия" и "Поддубный"), эти фильмы призваны демонстрировать пренебрежение к украинскому языку, народу и государственности. Отдельные факты искажены и переписаны в пользу России". Насправді для будь-якої обізнаної людини, якщо дійсно ці факти існують, це, радше за все, свідчить про якусь недолугість авторів цих робіт.

Александр БРИГИНЕЦ: Ну, це пропаганда. Я просто про "Белую гвардию" не можу сказати, не дивився, не знаю. А про "Піддубний" – там точно викривлена реальність. Так-от в даному випадку, розумієте, коли ми говоримо про твори мистецтва, будь-яка цензура недопустима. Але я думаю, що коли ми говоримо про певні маркери… Ну, умовно кажучи, є твори мистецтва, які не дозволяються дітям до 18.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ну, лише тому, що їх мозок не здатен переварити якусь інформацію.

Александр БРИГИНЕЦ: Так. То в даному випадку, можливо, треба, щоби твори не заборонялись, а був поставлений певний маркер, коли би українська влада, представник української влади… Бо коли ми говоримо про будь-який маркер, ми, як правило, говоримо, що цього вимагає Нацрада чи якийсь інший об’єкт.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ну так. Але знаєте, для людини непідготовленої, необізнаної, неосвіченої цей маркер насправді… Глядача, слухача треба навчити відрізняти інформацію від пропаганди.

Александр БРИГИНЕЦ: Я ж кажу, що в даному випадку йдеться не про твори мистецтва, а про спосіб через твори мистецтва провести свою ідеологію державну шовіністичну російську чи провести певну дезінформацію. Тому в даному випадку я кажу, що я ставлюсь терпимо до таких речей, але я хотів би краще, щоб воно відбувалося іншим способом. Чому виникла моя заява про книжки? Завтра ви побачите продовження цієї історії. Справа в тому, що в Інтернеті з’явились заклики в соціальних мережах деяких в принципі хороших людей з такими приблизно закликами, що беремо "коктейлі Молотова" і атакуємо магазини, в яких продаються "неправильные книжки". І от коли суспільство напружене, таке, як воно зараз напружене, то отакі речі, пов’язані з підходом до книжок як до предмету, який може збурити ситуацію, вони менш безпечні, ніж дії проти цих магазинів. Уявляєте собі, як буде сприймати весь світ і як я, як українець, це буду сприймати, як ми всі будемо сприймати, якщо раптом в якійсь книгарні оголосять, що нібито в цій книгарні знайшли якусь книжку, яка не подобається комусь – і цю книгарню взяли і спалили чи залили бензином і так далі.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ой, ви знаєте насправді, що я скажу вам? Тут…

Александр БРИГИНЕЦ: Тому я і звернувся до людей. Я кажу: ви самі повинні розуміти, що, можливо, в цей напружений момент, коли реально нас…

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Але тут питання до державних установ також, і до приватних книгарень, які знають, в чому перевага російської книги – в тому, що їх привозять, тому що вони дійсно класної якості, ми знаємо, за яких умов видаються ці книжки. Чи наші українські видавці можуть похвастатися тими умовами, які є для книговидавництва в Росії?

Александр БРИГИНЕЦ: Звичайно. Я поясню. Поки у нас в Україні будуть продаватися без обмежень російські книжки…

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Не так ви ставите питання, пане Олександре. Поки ми не збагнемо, що ми маємо розвивати українську книгу і сприяти українським видавництвам.

Александр БРИГИНЕЦ: Ні, я зараз не кажу про письменників, я кажу про видавництва. От уявіть собі, я хочу надрукувати Булгакова. Прекрасний київський письменник, російською мовою. Тобто нічого немає. Даже "Молодая гвардия". "Белая гвардия" в смысле. Я її друкую в Києві тиражем 5 тисяч примірників. Собівартість примірника дуже висока через малий тираж. Коли цю ж книжку тиражем 200 тисяч чи півмільйона друкує російська друкарня, собівартість кожного примірника набагато менша. Це технологія. Тому в даному випадку видавництва наші, які працюють в більш важких умовах, вони повинні бути захищені. Те саме стосується і кіно, телевізійні серіали. Телевізійний серіал, який виходить в Україні для українського телебачення, може побачити 20-30 мільйонів глядачів.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ну почекайте. Чому ви так обмежуєте? Українські серіали можуть опановувати європейські ринки, польські ринки, Польща, Франція, Італія. Давайте знімати якісні, конкурентоспроможні серіали. Насправді російські серіали дивимося лише ми тут, в Україні.

Александр БРИГИНЕЦ: Але це ж не тому, що вони якісні.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Так я вам і кажу: тому що вони з такою якістю не можуть сунутися в Європу.

Александр БРИГИНЕЦ: Не можуть. Тому я і кажу, що для того, щоб цю якість забезпечити, треба, щоби дуже багато було речей. Тобто треба, щоби наші сценаристи піднімали проблеми соціальні, культурні, які цікаві всій Європі. А в тому-то і річ, що сьогодні, коли наше суспільство великою мірою відірване від Європи, ми не до кінця розуміємо і наші письменники… Чому наші письменники не всі, тільки деякі з них продаються..?

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Так, давайте ми поговоримо про те, наскільки українські митці інтегровані в цю європейську спільноту, в європейську культуру, одразу після невеличкої паузи. Свіжі вісті зараз на черзі. А потім ми продовжимо. Я нагадаю, в проекті "Герой дня" сьогодні Олександр Бригинець. Ми говоримо про заборону, про критику і про пропаганду, якщо стисло і коротко. Продовжуємо за мить. 390-104-6 телефон прямого ефіру. Матимете можливість зателефонувати і поставити своє питання.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Итак, это программа "Герой дня". Я напомню, что сегодня Александр Бригинец у нас в гостях, украинский политик, народный депутат, поэт, прозаик, журналист. Наш журналист Тимур Филоненко подготовил небольшую справку. Я сейчас попрошу наших продюсеров, чтобы нам дали возможность эту справку. Небольшое досье мы подготовили. Всю ли верную информацию мы собрали? Давайте мы сейчас послушаем. У вас будет возможность прокомментировать все собранное нами.

Досье: Бригинец Александр Михайлович – украинский политик, народный депутат Украины от фракции "Батьківщина", глава подкомитета по вопросам охраны и популяризации культурного наследия комитета Верховной Рады по вопросам культуры и духовности, член временной следственной комиссии по вопросам расследования фактов массового преследования водителей, которые участвовали в мирных акциях протеста. Закончил Киевский национальный университет имени Тараса Шевченко по специальности "Журналистика". Свою карьеру как журналист начал в 1986 году корреспондентом газеты "Київська правда". С 1989-го занимает должность старшего редактора редакции поэзии издательства "Молодь". В 90-е – консультант творческого объединения "Синтез" и редактор литературного журнала "Час". Был президентом творческого агентства "Территория А". В начале 2000-х был музыкальны продюсером телеканала OTV. С 2008 по 2010-й – советник Премьер-министра Украины, член градостроительного совета Киева и главного совета Украинского общества охраны памятников истории и культуры. Бывший депутат Киевсовета. 16 июля этого года Бригинец направлялся из Киева в Москву в составе официальной делегации парламентариев и правозащитников для встречи с адвокатами украинской летчицы Надежды Савченко. Был задержан в аэропорту Минска, где ему сообщили, что он является персоной нон-грата в Беларуси.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Все верно?

Александр БРИГИНЕЦ: Більш-менш.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Більш-менш. Ну вот, кстати, по первому блоку нашей программы. "Почему вы не называете украинские фильмы? Назовите хоть один наш фильм. Есть ли у вас любимые работы? Режиссеров-то у нас хватает. Они сидят без работы, и материала у них полно". Вот из Харькова такой слушатель пишет.

Александр БРИГИНЕЦ: Я абсолютно згоден, що у нас навіть режисери не сидять без роботи, вони працюють помічниками режисерів, на різних посадах і знімають російські серіали. Тобто вони мають досвід. І я так навіть скажу, що навіть мій син свого часу як режисер десь працював в російських…

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Так, почекайте, Бригинець. Це як свій до свого по своє. Давайте ми слухача, а потім уже про ваших родичів. От слухач так довго чекав. Я залюбки вислухаю. Я перепрошую у наших слухачів. Дуже довго вони висіли з нами на зв’язку. 390-104-6. Так-так-так. І ви кажете, що ваш син робить перші кроки.

Александр БРИГИНЕЦ: Ні, я кажу про те, що, на жаль, нашим режисерам, акторам і всім іншим у зв’язку з ситуацією, яка склалась, доводиться багато працювати, але працювати не на славу українського кіно, а часто на користь російській пропаганді. Ви знаєте, були певні скандали, коли українські актори знімались в ролях, в фільмах, які не сприймались в Україні. Тобто звичайно, хотілося б, щоб в Україні почало відбудовуватися українське кіно.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: А от що заважає? Хто з депутатів востаннє… Коли ви були на студії імені Довженка? Це насправді просто стидоба – те, що там відбувається.

Александр БРИГИНЕЦ: Це правда.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Там можна зробити величезний кіно-культурний парк. Вкладати кошти не в хмарочоси з торгівельними, розважальними центрами, а зробіть… Хто ініціював з депутатів? Ніхто і ніколи. І невже ця ідея нікому не приходить? А Росія зробила з "Мосфільму" те, що вони зробили, і відтворили павільйони, і тепер пишаються насправді тим, що до "Мосфільму" залучені були навіть українських багато режисерів.

Александр БРИГИНЕЦ: На жаль, дуже багато всього, що є на Довженка, воно вже все продано, на жаль.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ну, було б бажання. Можна все.

Александр БРИГИНЕЦ: Я згоден.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Давайте ми слухачів зараз долучимо до розмови і продовжимо. Доброго вечора! Звідки ви телефонуєте? Як вас звати?

Слушатель: Доброго вечора!

Александр БРИГИНЕЦ: Доброго здоров’я!

Слушатель: Мене звати Олександр, Київ. Я хотів стосовно "Білої гвардії" сказати декілька слів. Фільм чудовий російський, знятий Олександром Роднянським в тому числі, і продюсером він був. Єдина там лінія погана – це лінія Петлюри. А взагалі фільм чудовий. Те, що мусили напевно російські режисери так показати Петлюру – ну, така пропагандистська у них структура у Росії саме.

Александр БРИГИНЕЦ: Я, до речі, не сумніваюсь, що фільми, про які йде мова, вони можуть бути дуже високої якості. Я не думаю, що в даному випадку йдеться про те, що фільми забороняють чи не рекомендують для показу, тому що вони поганої якості. Як правило, ви ж чули, що говорять про те, що зневажливе ставлення до України. Ну, коли це фільми розраховані на внутрішній ринок, це, в принципі, нормально, тому що ви ж бачите, що все, що робить Путін сьогодні, і всі, хто йому вторить, вони всі зневажливо ставляться до України як такої: і держави такої немає, і нації і так далі. Але коли йдеться про те, що відбувається у нас в країні, тут уже треба розуміти, як це відбувається. Зрештою, твори Гітлера ж заборонили. Значить, можливо, нам треба подумати, як бути в цей режим війни, тобто саме в цей період, коли є війна, треба ввести якісь обмеження, які би стосувалися російської пропаганди, в тому числі і засобами кіно, літератури і так далі. Як це зробити? Сьогодні вже я можу сказати точно, що наша як би на рівні держави ситуація з інформаційними потоками, з тим, як подаються повідомлення про дії в зоні АТО, якісь інші речі – вони починають схожі бути на державну політику. Дуже сподіваюся, що прийде новий парламент, в новий парламент прийде більше нормальних людей, і тоді і буде у нашої держави те, що можна буде називати державною політикою, в тому числі і в питаннях книговидання, кіновиробництва, інформаційної політики і так далі.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Давайте, ще один слухач є у нас на зв’язку. Тихіше приймач зробіть свій. Доброго вечора!

Слушатель: Добрый вечер! Меня зовут Алексей, Киев. Я хотел бы сказать по поводу фильмов, которые мы можем снимать сами. У меня один из знакомых очень бывает плотно занят в кино. Общаясь с ним, я знаю, что, в принципе, все снимается у нас, нашими силами, на нашей базе, только российские деньги. Мне кажется, что наше правительство просто должно дать толчок. А дальше оно все пойдет по накатанной.

Александр БРИГИНЕЦ: Я теж про це говорив. Якраз це так і є. Ясно, що наші в цих фільмах, про які ви говорили, не займають перших ролів, не найкращі акторські ролі, не найкращі режисерські, інші. Але те, що там наші відточують свій досвід, вчаться, як треба працювати на таких проектах, і будуть готові…

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ні, почекайте, питання в іншому. Що насправді всі ці бюджети – немає українських бюджетних стрічок.

Александр БРИГИНЕЦ: Так, абсолютно точно.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Де ці гроші? От де ті гроші? На автопарки є, на дачі і держзабезпечення є, на кіно немає. Як?

Александр БРИГИНЕЦ: Дуже скажу просто. Значить, на першому етапі були створені спеціальні умови для бізнесу.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: 23 роки незалежності. Міністерство оборони було, армія нібито була. Тепер, виявляється, немає нічого. А де ті люди, які 23 роки отримували гроші, бюджетні гроші в тому числі? Хто буде відповідати за все це? І знову кажуть: "Ну от, у них гроші є, а у нас нема".

Александр БРИГИНЕЦ: Я ж іще раз кажу: державна політика – вона полягає не тільки в тому, щоб держава давала гроші. А коли телеканали транслюють українські серіали, вони повинні мати певні пільги в порівнянні з тим, коли вони транслюють мексиканські чи російські серіали. Тобто завжди в період становлення повинні бути певні пільги. Згадайте початок 90-х років. Нагадаю вам: українського пива і української ковбаси не було. Було таке, що не можна було ні їсти, ні пити. Що зробили? Обмежили ввезення ковбаси і пива з Європи – і раптом наше пиво стало в принципі непоганим і м’ясопродукти почали виробляти добре. Тобто для того, щоб допомогти нашому кіноринку чи книжковому ринку, необов’язково взяти державі витягнути з кишені гроші і роздати режисерам. Ні. Треба створити такі умови в державі, коли буде вигідно це виробляти. І це стосується будь-якого українського виробника. На жаль, наші олігархи всі – вони, по суті, торбешники. Що я розумію під цим? Це означає, що вони звикли щось брати в одному місці дешево, перевозити в інше місце і продавати дорого. Це може бути нафта, це може бути вугілля, це можуть бути автомобілі. Але це може бути і кіно, це може бути і книжка і все інше. Тобто те, що наш бізнес весь великий, наші олігархи, вони мислять як торбешники з метою… У них одна мета – взяти десь дешево і перепродати у нас дорого, нажитись на нас. Оце головна біда. Сьогодні потихеньку в країну приходять інші погляди. Я дуже сподіваюся, ще раз я кажу, що це розуміння, що не можна зробити українське кіно, виділивши просто українські гроші на цей фільм. Вкрадуть половину грошей. Ми ж знаємо, як це робиться. Тобто треба змінити ситуацію в країні, треба поборотися трошки з корупцією і створити умови, коли український виробник буде захищений хоча б на певний період, поки він не стане на ноги. От якщо це відбудеться зараз, це буде чудово. Я зі свого боку хотів би, щоб це відбулося, і буду робити все можливе, щоб це сталося. Тим паче, що в цей момент, коли країна переживає повне оновлення, а я вам скажу прямо, що якщо вибори відбудуться так, як вони заплановані, то це означає, що з якогось там листопада є шанс, що Президент, уряд і парламент зможуть як мінімум 4,5 роки працювати без ніяких виборів. І це єдиний, ну, може, перший шанс в історії України, коли за такий довгий період можна зробити певні суттєві зміни в державі. До цього все було дуже просто: як не вибори Президента, так вибори парламенту, як не вибори парламенту, так вибори Президента. Тобто ситуація складається унікальна для держави. Головне, щоб вона була реалізована.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Давайте слухача послухаємо. Доброго вечора!

Александр БРИГИНЕЦ: Давайте.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Тихіше приймач. Шановні друзі, робіть приймачі тихіше, щоб ми слухали не себе, а вас.

Слушатель: Алло! Добрый день! Я хочу сказать по поводу фильма "Поддубный". Что даже само название…

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ребята, я вас очень прошу, тише делайте приемники, иначе у нас просто брак по звуку, мы вас не можем услышать. Поэтому прежде чем с нами начать общаться, сделайте тише приемник. Добрый вечер! Ну вот. А воз ныне там. Еще раз сделаем попытку в надежде, что… Вы будете ответы слышать в телефонную трубку. Здравствуйте!

Слушатель: Алло!

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Слушаем вас.

Слушатель: Алло!

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Вы в эфире. Здравствуйте!

Слушатель: Я в эфире, да?

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Да.

Слушатель: Добрый день! Это с Днепропетровска беспокоят. Вы знаете, все марные ваши старания…

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Вы будете себя слушать в приемнике или вы будете с нами общаться?

Слушатель: Нет, я выключил уже приемник. Потому что почти все в правительстве задействованы только нажиться как-нибудь. Вот 1,5 сделали податок, когда все те, кто довел страну до этого, и все олигархи сейчас сидят, ходят улыбаются, все прекрасно, все молчат, как крысы разбежались и все молчат. У них миллиарды, а с рабочего снимают. Это небольшой податок, я отдам и больше. Но почему же с ними ничего не делают?

Александр БРИГИНЕЦ: Я вам скажу так, що я завжди говорю про це людям: поки ви голосуєте за гроші, до того часу ті, кого ви обрали, будуть заробляти гроші.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Деньги делают деньги, другими словами. Александр Михайлович, не в этом, на самом деле, вопрос был. Вопрос был в том, что кто же подумает о людях на самом деле?

Александр БРИГИНЕЦ: Будуть вибори. Будь ласка. Будуть вибори – проголосуйте, виберіть. Сьогодні точно не буде фальсифікацій, сьогодні вибори пройдуть прозоро. Виберіть того, кого треба.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Давайте ми більше детально вже про вибори, і є тут кілька питань стосовно коаліції, як, власне, рішення щодо провладної коаліції тепер буде вирішувати долю соціальних виплат. Про це – одразу після невеличкої паузи. Залишайтесь з нами. Сьогодні народний депутат України Олександр Бригинець відповідатиме на ваші питання.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Это программа "Герой дня". Мы сегодня говорим с Александром Михайловичем Бригинцом. Напомню, Александр Бригинец – украинский политик, народный депутат Украины, поэт, прозаик, журналист. Ну, Бригинец выступил сегодня с интересной инициативой. Я процитую вашу офіційну сторінку: "Бригинець вимагає, щоб книгарні без цензури, добровільно домовилися не продавати антиукраїнську літературу". Як, власне, поет і журналіст, Бригинець знає, що будь-яка заборона ні до чого не призводить. Тут питання до нас самих, наскільки ми здатні розуміти, що може допомогти нам встояти в цьому протистоянні між Україною і Росією, виграти це інформаційне протистояння в тому числі. Ну і, ясна річ, нам цікава думка щодо сьогоднішньої, до речі, заборони – заборони експертної комісії. Ця заборона накладена на фільми російського виробництва. До речі, над створенням фільмів працював і український, свого часу український продюсер Олександр Роднянський. Отже, мова йде про стрічки "Белая гвардия" і "Піддубний". Що ви думаєте? Чи, власне, дійсно можна заборонити хоч що-небудь сьогодні? Тим більше, в медіа дивитися фільми, переглядати фільми. Ну от для широкого загалу, каже Олександр Михайлович, можливо, це і можна зробити. Ну а що стосується приватного перегляду, то тут, ясна річ, будь-яка заборона ні до чого. "Не знаю ни одного украинского фильма", – пише нам слухач на ім’я Олена. Я сподіваюсь, можливо, ви знаєте принаймні українських акторів. А якщо ні, то зараз з однією талановитою актрисою я хотіла би вас познайомити. З нами на телефонному зв’язку… Я хочу, щоб мені підказали, чи є вже з нами на телефонному зв’язку Ірма? Ні, ми зараз спробуємо встановити зв’язок. Ірма Вітовська у нас… От я попросила колег, щоб зараз зателефонували їй. Як ви ставитесь, до речі, до Ірми Вітовської?

Александр БРИГИНЕЦ: Позитивно.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Кого любите ще з українських акторів, Олександр Михайлович?

Александр БРИГИНЕЦ: Я люблю Бенюка.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Бенюка?

Александр БРИГИНЕЦ: Хоча по Бенюку теж є питання, ви знаєте.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: "Аты-баты, шли солдаты" ми сьогодні пригадали. Він там такого собі хохла свого роду зрадника грав.

Александр БРИГИНЕЦ: Да. Але його дуже…

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ну да. Ну питання, питання.

Александр БРИГИНЕЦ: Я з великою симпатією до Хостікоєва ставлюсь так само. Ну, тобто, українських чудових акторів безліч. Інша річ, що їм би оздоблення в українських хороших фільмах сучасних – тоді б це були б зовсім інші актори. Вони б отримали інший політ.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Давайте ми наших слухачів вислухаємо. Доброго вечора! Як звати вас?

Слушательница: Добрий вечір! Мене звати Тетяна. Я слухаю… Алло!

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Так-так, ви в ефірі. Звідки ви? З якого ви міста телефонуєте?

Слушательница: Я перейду на російську мову. У меня единственная просьба – бороться с тем, чтобы закрыть российские, например, телесериалы или фильмы – это невозможно. Должна быть государственная пропаганда. И когда рейтинг самих этих телесериалов в рекламе спадет, тогда соответственно и каналы их не будут показывать.

Александр БРИГИНЕЦ: Я згоден. Абсолютно те саме я говорив про те, що повинні бути фінансові умови певні, можливо, ще якісь засоби. Але боротися прямо, сказати, що от ви це показуйте, а це ні, це в стратегічній, як би в невійськовій ситуації це, мабуть, правильно. З іншого боку, знаєте, я не можу зараз сказати, чи це є зараз, бо я дуже рідко дивлюсь телевізор. Але я пригадую безліч російських серіалів, які доводилось фрагменти бачити, коли портрет Путіна висить над столом у якогось чиновника, і цей чиновник робить якісь справи, то я собі думаю, чи варто зараз, коли Путін бомбить нашу землю і вбиває наших людей, крутити фільми, де гордо над столами чиновників висить портрет Путіна. Думаю, що це не зовсім правильно. Крім того, фільми, в яких російських солдатів сучасної армії показують як героїв, як щось там роблять, це ті самі герої, які вбивають наших жінок і дітей, вбивають наших солдат. Чи це допустимо сьогодні? Тобто отака є етика. І мені здається, що це не держава повинна говорити і хтось з депутатів повинен сказати: "Ви знаєте, давайте заборонимо такі фільми". Мені здається, що це повинні ті люди, які мають кінотеатр чи мають телеканал, вони мають сказати: "Мабуть, мені як власнику кінотеатру чи мені як власнику телеканалу неправильно буде сьогодні глядачам показувати цей фільм". Чому? Тому що це буде шкодити, буде псувати настрій людям, це буде шкодити державі і буде шкодити, зрештою, самому каналу. Мені здається, оцей підхід буде. І хотілося, щоби саме так думали наші медіамагнати, які володіють тими чи іншими ресурсами для популяризації чи продажу того чи іншого контенту.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Добрий вечір! Звідки ви телефонуєте? Як звати вас?

Слушательница: Алло! Здравствуйте! Меня зовут Валентина. Вы знаете, что есть такая пословица "Бей своих, чтоб чужие боялись". Вот это такое сейчас вокруг этого фильма "Белая гвардия" закрутили… Да всю жизнь мы смотрим только российские сериалы, уже тошнит от них. Я хочу украинский продукт посмотреть. А вы всю дорогу про эту "Белую гвардию". Да плевать мне на нее. Война идет, умирают наши люди, а вы пропагандируете, пропагандируете. Сколько можно? Один раз наша государственная структура запретила – и вы уже ее цькуете. Как вам не стыдно?

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Я не поняла, кому вы сейчас все это говорите. Ну, да, нам стыдно. Ну, давайте будем внимательно слушать все, что мы тут говорим. Є така чудова приказка: чув дзвін, не знаю, де він. Добрый вечер! Откуда звоните вы?

Слушатель: Добрый вечер! Сергей, Киев. На кого там надо ругаться – я чего-то не пойму. Или просто сказать, чем я недоволен?

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Скажите, чем вы недовольны. Пусть вам будет легче.

Слушатель: А-а, недоволен? Ой, не говорите. Та всеми недоволен. Особенно недоволен Яценюком Арсением Петровичем, который ведет явно антинародную политику экономическую.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Как думаете, какие у Арсения Петровича шансы? В четверг голосование по его судьбе будет.

Слушатель: Вы знаете, голосование никакого значения не имеет. А вот на выборах эта партия уже… Один раз она получила мало голосов на выборах Президента, второй раз она получит еще меньше. Потому что его… Понимаете, он не гуру экономический, он никто. Все его вот эти потуги устаревшие, которые он в книжках когда-то начитался, уже все говорят экономисты нормальные, что это бред. Понимаете, приведет только к бедам. Ничего не дадут его эти… Понимаете, даже не буду объяснять. Почему? Потому что не тема это для разговора.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ну хорошо. Если не Яценюк, то кто?

Слушатель: Да вы знаете, да есть люди.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Кто?

Слушатель: Может быть, не такие амбициозные. Да, например, тот же ректор Института бизнеса в Киеве. Он гораздо более умный человек, более опытный. Он был председателем Нацбанка, по-моему, или зам председателя. Понимаете, неглупые люди есть, их полно. Каха Бендукидзе, который тут ждал-ждал реформ от Яценюка, не дождался, он убежал отсюда уже, потому что понял, это все не будет здесь с этим лениноголовым гением.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Так, ну давайте на личности не переходить. Я додам, тут ще є питання. "Пане Бригинець, маю питання до вас як до людини, яка належала до провладної коаліції. Скажіть, із відставкою уряду чи є загроза, що припинять платити пенсії, заробітні плати бюджетникам? Скажіть свою думку". Давайте ви це зробите, і ми почнемо з цього питання одразу після свіжих вістей. Залишайтеся з нами, це Радіо Вісті.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: 19 часов 46 минут в Киеве. Это Радио Вести. Вот мы сегодня с Александром Бригинцом. Александр Михайлович, добрый вечер! Еще раз я вас поприветствую в нашей студии.

Александр БРИГИНЕЦ: Добрий вечір!

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: И тут речь зашла о запрете этих российских сериалов в Украине и стал вопрос об украинских работах, украинских актерах. Где они? – спрашивают наши слушатели. Где наши украинские актеры? Вот с Ирмой Витовской мы попытались связаться, но коллеги сказали, что у Ирмы спектакль сегодня. В 7 часов, как вы знаете, актеры выходят на сцену. Но мы разыскали другого талантливого человека, безумно мною обожаемого. Остап Ступка сейчас з нами на зв’язку. Остапе, доброго вечора!

Остап СТУПКА: Доброго вечора!

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ми тут таку дилему… Пан Бригинець в студії напроти.

Александр БРИГИНЕЦ: Привіт, Остап!

Остап СТУПКА: Вітаю тебе, вітаю!

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: І говоримо про заборону. І, власне, наші слухачі схиляються до того, що якби було дуже багато українських фільмів, українських серіалів, які могли б суттєво відтіснити з телевізійного ринку російські, то не потерпали би ми від кіношної пропаганди в російських серіалах.

Остап СТУПКА: Я вам скажу, що аудиторія має рацію. Якби було…

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Як змінити?

Остап СТУПКА: Прошу.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Як змінити цю ситуацію нам тепер?

Остап СТУПКА: Нам треба просто більше знімати своєї продукції. І перш ніж щось забороняти, треба стати повноцінним членом кіноринку не тільки країн СНД, а і світового, розумієте? Як це свого часу зробили французи, коли 50 на 50: 50% французьких фільмів і 50%, наприклад, голлівудських, американських. Цьому може допомогти тільки власна продукція, яка буде, вибачте за слово, конвеєр. Але кіновиробництво – це є конвеєр.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Але французьке кіно бажане і впізнаване в усьому світі, свій почерк, що називається, є в кіно. От чи би могла хизуватися в кіноіндустрії Україна?

Остап СТУПКА: Я вам скажу, що в Україні, як це не дивно, за часів Радянського Союзу кінець 60-х – початок 70-х років, коли було дуже розвинене українське поетичне кіно. Леонід Осика, Іван Миколайчук, Юрій Іллєнко.

Александр БРИГИНЕЦ: А ще період 30-х років.

Остап СТУПКА: А ще період 30-х років, абсолютно точно. Тому цей напрямок – він існував. І парадокс в тому, що з наступом незалежності в кіно не тільки цей напрямок зник, а взагалі кіно зникло. От в чому біда. І нам треба просто розвивати це. Але розумієте, структура Держкіно, від якої чекаєш роками на фінансування бодай би якогось фільму повноцінного, повнометражного для кінотеатру, то це нікуди не годиться.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Остапе, чи є сьогодні у тебе пропозиції, як в одного з відомих українських акторів, над якими проектами ти тепер працюєш? Де ми можемо тебе побачити? Фільми, серіали – що є у тебе сьогодні?

Остап СТУПКА: В кінці року з’явиться три проекти: це детективна історія, 12 серій, яка називається "Мажор", спільне виробництво Канада, Англія, Україна повнометражний фільм під назвою "Урожай диявола" – про Голодомор на Україні, і це теж така кримінальна історія, вже третій сезон буде, називається "Брат за брата. Частина 3".

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Російські проекти є сьогодні? Береш участь в російських?

Остап СТУПКА: У мене ні українських, ні російських немає зараз.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: "Мажор" – це ж спільник проект?

Остап СТУПКА: Це спільний, так.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: А ти так, щиро кажучи, свідомо відмовляєш російським компаніям чи просто немає зараз ніяких пропозицій, не надходять?

Остап СТУПКА: Ні, нічого взагалі немає.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Росія не знімає в Україні серіали, кіно?

Остап СТУПКА: Я не знаю. Можливо, щось і знімається. Я не в курсі.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ну, власне, історія розсудить нас всіх. І, власне, не можна заборонити. Будь-яка заборона…

Остап СТУПКА: Ну ви розумієте, що стосується заборони. Я впевнений на 100%, що заборонити треба фільми, які пов’язані з російською пропагандою. Все эти "зеленые человечки" цвета хаки, стрілянина ця вся, насильство – це абсолютно тотально треба заборонити. Що стосується кінематографу, який знятий, наприклад, по класичних творах – Достоєвський чи ще хтось – ну чого тоді забороняти Достоєвського хорошу екранізацію?

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Булгаков.

Остап СТУПКА: Булгаков той же.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ну ти не дивився "Білу гвардію"?

Остап СТУПКА: Я не дивився. Я пам’ятаю, що мій батько відмовився зніматися в "Білій гвардії"?

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Так? Богдан Сильвестрович відмовився?

Остап СТУПКА: Відмовився.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Я не знала цього. А чому?

Остап СТУПКА: Йому пропонували роль Скоропадського, але вона була так виписана, що йому совісті не вистачило як патріоту своєї батьківщини погоджуватися на цю роль.

Александр БРИГИНЕЦ: Браво!

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Снєжкін пропонував чи Роднянський?

Остап СТУПКА: Там всі разом приїхали до батька аж в Петербург, коли ми були на гастролях.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ну, вічна пам’ять і вічна слава великому актору.

Остап СТУПКА: Дякую.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Я дякую, Остапе, за те, що ти знайшов час з нами поспілкуватися. Ми будемо стежити за твоїми роботами. Ми – це твої найпалкіші глядачі, як ти розумієш. Дякую.

Остап СТУПКА: Дякую.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Я нагадаю, що це Радіо Вісті, програма називається наша "Герой дня". От героєм сьогодні став Олександр Бригинець за цікаву свою позицію, яку він висловив на своєму офіційному сайті. Ну, такий ліберально-поміркований наш гість сьогодні. Він проти такої відвертої заборони.

Александр БРИГИНЕЦ: Я завжди такий.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ви проти відвертої заборони, але проблема є.

Александр БРИГИНЕЦ: Але бачите, ми сьогодні довідались дуже важливу інформацію. Тобто я думаю, що це дуже важлива інформація з приводу Ступки як мінімум. Це приємно, що він молодець.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Так. І бачите, навіть ті стрічки спільні російські, в яких Богдан Сильвестрович брав участь, не можемо ми дорікати йому, що він якось викривив якісь події. От бачите, навіть на рівні вмовлянь щодо участі в "Білій гвардії", я навіть цього факту не знала, хоча з Остапом ми в останній час говорили дуже багато про батька, я цього не знала. Доброго вечора! Є слухач у нас. Як звати вас? Звідки ви телефонуєте?

Слушатель: Алло! Добрий день!

Александр БРИГИНЕЦ: Доброго здоров’я!

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Так, ми слухаємо вас.

Слушатель: Мене звати Віталій з Луцька. По-перше, на рахунок Ступок у мене трошки інша думка, бо вони грали ролі в трошки і таких українофобських серіалах.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Слухайте, ну вони актори. Віталію, вони актори. Давайте не змішувати, тому що…

Слушатель: Але в мене питання, про яке ви згадали, я його написав вам його на сайт, ви зачитали. Якщо можна, дайте відповідь мені в трубку, бо я приймач виключив, можу не встигнути… Ну, не приймач, а Інтернет.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Стосовно соціальних виплат? Це ваше було питання?

Слушатель: Так. Тобто як пан Бригинець, це перше запитання, чи будуть соціальні виплати, чи будуть припинені? А друге запитання ще. Скажіть, як ви думаєте от на рахунок російськомовного медіа. Зараз україномовні телеканали, радіостанції переходять на російську мову, аби привернути глядачів, слухачів. Чи є це, на вашу думку, зрада українській мові? І взагалі, як ви вважаєте? Дякую. Якщо можна, в трубку дайте відповідь.

Александр БРИГИНЕЦ: Значить, перше, з приводу соціальних виплат. Я думаю, що той закон, який буде голосуватись… не думаю, а точно знаю, що той закон, який буде голосуватись в четвер, буде дуже сильно відрізнятися від того, якого парламент не захотів приймати в попередній четвер. І тут проблема з соціальними виплати значно краще. Ну, тобто, вірніше, не проблема, а ситуація з виплатами.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Тобто насправді ви були проти не Яценюка. Яценюк то як особисту образу сприймав, а насправді мова йшла про те, що соціальний пакет був недосконалий.

Александр БРИГИНЕЦ: Недосконалий. Тобто в даному випадку цей пакет удосконалений, і я думаю, що буде всім важко. Всі знаєте, що там і з газом проблеми, і з грошима, і з усім іншим. Буде важко. Але ви розумієте, от мене запитували, я казав, що не можна забрати у людей зарплату на два місяці. Можна людину попросити працювати на дві години довше, можна попросити людину виходити у вихідний день. Але не можна людину залишити без зарплати. Бо найпростіше… Ну, їй треба годувати дітей, годувати сім’ю, платити за якісь речі. Тому думаю, що можливості нашої держави боротися з ворогом, в тому числі економічно, ще не вичерпані, ми багато ще чого можемо. І соціальні ці виплати, які є, вони будуть певною мірою збережені. Це одна частина. А друге питання про що було там?

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Про мову.

Александр БРИГИНЕЦ: Про мову. Дивіться, значить, з приводу мови.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Ви чуєте, Віталію, нас?

Слушатель: Так-так-так.

Александр БРИГИНЕЦ: Чи потрібен канал, який би був російськомовний? Так, на Україні потрібен російськомовний канал, для того щоби… От я тільки що кілька разів зустрічався, був на цих територіях, які ми називаємо зоною АТО. Дуже багато людей говорять приблизно… Може, вони неправду кажуть, але в принципі їхня думка виглядає так, що "от ми не дивимося українське телебачення тут, в містах Донецької, тому що нам треба якісь російські канали. А російські канали – це російські канали, і тому ми заковтуємо з ним ту пропаганду, і тому ми такі стали". Тобто я думаю, що існування одного російськомовного каналу – хорошого, якісного, з хорошими фільмами і так далі – можливо, паралельного українському аналогічному каналу, можливо, паралельного англомовному українському каналу – воно необхідно. Що стосується іншого. От багато-хто говорить, що така ганьба ці газети, не виходять українською мовою. Ну, газети все-таки, будемо говорити прямо, в більшості випадків – це газети для людей дуже старшого віку. Я не пам’ятаю, коли я читав газету, тому що я весь час в Інтернеті. От те, що в Інтернеті мало інформації українською мовою – це правда. Але все одно її більше українською мовою, ніж в газетах, які виходять масовими тиражами, такі найбільш тиражні. Тому, як на мене, на сьогоднішній день от закінчаться ці бойові дії – і треба буде акуратненько думати над тим, як збалансувати ринок, як зробити так, щоби газету, радіостанцію, телеканал українською мовою робити було просто вигідно. І тоді будь-який бізнесмен, незалежно від того, яких патріотичних поглядів він дотримується чи не дотримується, він буде змушений робити продукцію українською мовою просто для того, щоб більше заробити.

Юлия ЛИТВИНЕНКО, ведущая: Олександр Бригинець, український політик, народний депутат України, поет, прозаїк, журналіст – все згадала – був сьогодні разом з нами. Я дякую за те, що ви знайшли час. Я дякую нашим слухачам за те, що ставили питання, за те, що не були байдужими і цікавилися, і, ясна річ, за довіру до Радіо Вісті.

Александр БРИГИНЕЦ: Дякую. До побачення!

Читать все
Читать все